Syskonkärlek

2014-01-19 @ 20:51:32
Just nu så finns det två favoritställen i Maltes värld. Groventrén med den goda kattmaten och trappan. Båda ställen är strikt förbjudna, men ändå så hamnar han där flera gånger varje dag.
Jag har infört en ny tidräkning här hemma. Den kallas tiden-det-tar-för-Malte-att-gå-till-trappan. Eftersom han nästan kan springa så betyder det att man inte hinner med mycket på en tidsenhet. Till exempel så tar det ca tre tidsenheter att sätta på lite kaffe!
 


Söta Malte i syrrans ärvda jacka och sina alldeles för röda vinterskor. Just denna bilden är tagen i stressen på morgonen när vi är sena (som vanligt) till dagis.
 


Det har varit lite av ett genombrott denna vecka vad gäller syskonkärlek. Viola har ju alltid älskat sin lillebror, men inte riktigt velat leka tillsammans med honom och hon har fortfarande svårt att dela med sig av sina och hans leksaker. Men så plötsligt hände det, Viola drog med sig Malte till groventrén och lekte. När jag kom och tittade till dem efter ett tag så fann jag dem såhär. "Vi vill gå ut" sa Viola!
 


När Viola döptes så fick hon en gunghäst i present. Den har hängt med i alla år och nu har även Malte fått upp ögonen för den. Han har inte riktigt kommit på hur man gungar själv, men det är nog inte långt borta. Viola hade jättekul och lekte att Malte var en prins och att hon var en prinsessa. Malte var mest lycklig över att han fick vara med överhuvudtaget.
 


En av Maltes favoritsysslor är att hämta intressanta saker och komma med dom till mig. Denna gång blev det pappas arbetssockar.



Idag har vi provbakat till mitt och Maltes kalas som vi ska ha nästa helg. Viola var som galen i köket och skulle smaka på smeten efter varje moment. Oftast är hon ju inte så noga med kakor och så, men smeten är hon väldigt förtjust i. Behöver jag ens säga att det blev väldigt kletigt?
Malte som gärna äter själv nu är en mästare på att kladda ner sig. Och på tal om att äta så måste jag ju bara nämna att pojken fått en aptit som en riktig skogahuggare! Nu räcker det inte med bara gröt till frukost utan det ska gärna vara lite smörgås till. Han får två mat-puckar till lunch nu mot tidigare en och till efterrätt trycker han i sig en hel clementin. Sen vill han ha två stora mellanmål, gärna med fil och fruktmos i. Sen till kvällen så äter han en burkmat utan problem. Och idag så slog han rekord på grötintag och tryckte i sig två portioner innan läggdags. Hu, jag blir mätt av att bara skriva om all mat!



Innan läggdags så blev det bad för båda barnen. Malte som älskar att bada, skvätter alltid ner hela badrummet. Idag, tack vare att jag dammat av min gamla systemkamera, så fick jag äntligen ett kort på honom i action.

 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback