Julen 2014

2014-12-29 @ 14:50:13
Julen spenderades hemma hos mormor och morfar detta året. Det kändes lite konstigt då det inte var någon snö, men när alla paketen hamnade under den vackra granen infann sig julkänslorna ändå.
 
Det var bestämt sen innan att morfar skulle vara tomte, men vi var lite nervösa att Isak och Neo skulle avslöja honom i tomtedräkten. Så jag och Joacim bestämde att vi skulle "tomta" för Viola på natten innan julafton. Fast när Joacim hade klätt ut sig och gått upp till hennes rum så gick det inte att väcka henne. Hon hade varit uppe för sent och var totalt utmattad. Joacim fick skaka om henne för att få henne att öppna ögonen, men när han presenterade sig som tomten och tackade för pepperkakorna hon ställt ut svarade hon bara "Ja" och somnade om innan hon ens nuddat kudden med huvudet! Efter flera försök att få liv i henne så gav vi upp... Fast när jag väckte henne dagen efter var det första hon sa till mig "Mamma jag hade en dröm. Tomten var här, men han var utklädd till brandman." Så någonstans hade hon ändå registretat att Joacim pratat med henne. Och det där med brandman kom nog ifrån att tomtedräkten stank rök. Ha ha ha

Efter en god julfrukost så kom Andreas med familj. Efter en stunds lek och bus var det dags för mat och för första gången på tre år så åt jag klassiskt julbord med prinskorv, köttbullar och julskinka. Jag testade kalkon prinskorv och kalkonskinka och hade gjort kycklingköttbullar. Allt var gott, speciellt julskinkan, men oj så kraftigt det blev för magen. Fast med lite ris-ala-Malta till efterrätt så blev det lite bättre.

Sen var det dags för tomten (morfar) att komma på besök. Självklart så kände barnen igen morfar, men det gjorde inte så mycket för Viola då tomten ändå varit hos henne på natten! Malte tyckte dock att det var läskigt och klängde sig fast i mormor och sa "Nej, nej". När tomten gått sin väg tog Neo över som tomtenisse och delade ut resten av julklapparna.

Viola fick av oss bla: My little ponny slott, en my little ponny och draken spike, Barbie påslakan och roliga böcker.
Malte fick av oss bla: en dammsugare, kaffemaskin och brödrost och en hjullastare i Playmobil.


 
På juldagen så testade vi att åka skridskor, första gången för Viola. Hon tyckte att det var svårt (hon åkte och höll i mig), men när vi hittade ett stöd som hon kunde åka med gick det mycket bättre. Jag var i varje fall mycket stolt över att hon inte gav upp direkt utan kämpade på.
 
 
 

Kommentarer

Postat av: Mamma/mormor

En sån härlig jul det var, den får vi göra om. :-)
Synd bara att snön kom dan efter att ni åkt hem.

2014-12-29 @ 18:14:42

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback