Dåligt med tid

2014-12-07 @ 19:08:13
Sen jag började jobba igen, även om det bara är 75% så har jag varken haft tid eller ork till att uppdatera bloggen. Och när jag inser hur mycket som jag missat ta upp så blir det aldrig av att jag skriver eftersom jag vill få med allt. Så för att förhoppningsvis börja om på nytt så kör jag en snabb sammanfattning av vad som hänt sen senast.
 
Viola och Malte kommer oftast bra överrens. Fast Malte han har kommit in i en period där han gör allt för att retas med Viola. Han vet precis vilka knappar han ska trycka på för att få henne hysterisk. Jag har försökt förklara för Viola att vi inte ska bry oss om när Malte busar, men hon är ju så känslosam så det är väldigt svårt för henne att inte skrika och gråta. Det har även blivit en hel del "sitta på trappan" för Malte, då han börjat slåss, drar i håret och vara lite elak mot katterna. Det har gett resultat, så nu börjar han förstå vad som är rätt och fel.
 



Vi har även hunnit med att plocka svamp med gammelmormor Sirkka. Hittade en hel del kantareller. Barnen tyckte det var spännande, men det blev en hel del bärande då deras små ben inte orkade hur mycket som helst. Blev även fika ute i skogen, härligt!



Jag och Viola passade på att få lite egentid och var och tittade på Boxtroll på bio. Alltid kul att hitta på något bara hon och jag. Viola ville väldigt gärna klä upp sig inför biobesöket och valde därför sina finaste kläder...Hello Kitty!



Jag vet att jag måste ha världens mest friska barn. De är nästan aldrig sjuka. Malte har varit lite småförkyld några gånger, men inget mer än så. Men nu så har han åkt på sin första riktiga förkylning/feber-omgång. Han fick hög feber, uppåt 40-grader, i flera dagar och vägrade sova någon annanstans än i min säng. Jag som egentligen är lite emot barn i sängen hade inget val än att ge med mig. Malte ville ha mig så nära det bara gick, så jag hade honom som täcke några nätter. (Måste erkänna att det var ganska mysigt ändå!)



Viola har blivit jätteduktig på att måla och har även börjat använda olika färger i sina teckningar. Detta är en av mina senaste favoriter. Jag brukar alltid prata med Viola om alla hennes teckningar för att förstå hur hon tänkt när hon målat. Tydligen så är jag så tjock för att Malte ligger i min mage. Sen så har dagispersonalen skrivit fel, för det är gemmelfaster bredvid mig och inte farmor. Just gammelfaster (Barbro) är lite av en favorit. De har bara träffats några gånger, men det är väldigt ofta som Viola berättar hur hon och gammelfaster har gjort roliga saker tillsammans eller hur hon lärt sig nya ord som "fuck you" till exempel!



Den senaste stora nyheten är att Viola för bara någon vecka sedan tappat sin första tand. Det var veckan innan det som hon hade känt att den var lös när hon hade ätit potatismos och fisk på dagis. Sen har det vickats och petats på tanden, tills den en dag var så lös att den hängde i några trådar. Viola blev jätterädd (eftersom det kom blod) och visste inte vad hon skulle göra. Jag tyckte också att det var lite läskigt, men vi lugnade ner oss och efter ett tag så tog Viola tag i tanden och drog ut den själv! Tuff tjej jag har.
 
Helgen efter att tanden ramlat ut så la vi tanden i ett glas med vatten i Violas rum. När hon sedan vaknade morgonen efter hade tandfen varit där och tagit tanden och lämnat en guldpeng. Även lite fjädrar från hennes vingar hade trillat av och en massa glitter. Viola tyckte det var jättespännande och kunde inte förstå hur hon hade missat att tandfen smygit runt i hennes rum. Hi hi hi, kul att man kan få till det så bra att det blir magiskt för barnen!
 
 

Kommentarer

Postat av: Mamma/mormor

Åh vad kul att ni har vaknat till igen. :-)
Älskar när det kommer nya inlägg.

2014-12-07 @ 19:30:44

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback