Tiden rusar iväg

2014-07-27 @ 20:48:48
Nu börjar det kännas att min föräldraledighet närmar sig sitt slut. Kommer på mig själv att sitta och titta på barnen och le så stort jag bara kan. Jag njuter så mycket jag kan av alla små tillfällen och suger åt mig så mycket kärlek och glädje jag bara får plats med i mitt hjärta. Detta så att jag kan ta fram dem när saknaden blir för stor när jag är tillbaka på jobbet. Jag kan i varje fall glädja mig åt att jag bara jobbar 4 dagar i veckan och faktiskt får en heldag extra med dem varje vecka. Något jag inte hade när Viola började på dagis.

Jag vet inte om det beror på att hon längtar efter dagiskompisarna eller om hon faktiskt uppskattar hans sällskap, men Viola vill mer och mer leka med Malte. Idag var de supermannen och svischade runt i trädgården med varsin kökshandduk som mantel. Enkelt, roligt och så gulligt! Detta är ett av de guldkorn som jag lagrat i hjärtat och kommer att njuta av många gånger när jag tänker tillbaka på det.

Vi har även gjort inlagd saltgurka efter min mormors recept. En riktig klassiker som får mig att minnas tillbaka till barndomen då vi var hos mormor på fika varje söndag. När säsongen för saltgurkan kom var fikat alltid extra gott. Detta var första året som Malte var med och hjälpte till. När vi var klara så tog vi det obligatoriska gurkburks-kortet. Nedanför kommer en liten återblick under några år då vi gjort den goda gurkan. Usch vad tiden går fort!

Soliga varma dagar

2014-07-23 @ 20:38:56
Nu har Joacim börjat jobba igen så det är bara jag och barnen som är hemma. Vädret har varit mer än fantastiskt och vi är ute mest hela tiden. Dessvärre är det inte det lättaste att vara själv med två barn på stranden. Skärskilt inte när en vill ut i vattnet och simma och den andra vill sitta i vattenbrynet och gräva. Vi har gjort så att vi har varit hemma på förmiddagen och åkt till stranden på eftermiddagen några timmar. Viola är riktigt duktig på att simma nu och klarar att simma med sina simpuffar både hundsim och ryggsim.

Fast idag kände jag mig helt slut och orkade inte ta med båda barnen till stranden så vi satte oss i bilen och åkte till leksaksaffären och köpte en ny vattenleksak. Det var en bläckfisk som man kopplade till vattenslangen och som sprutade vatten. Superkul tyckte barnen som sprang fram och tillbaka som galningar. Då solen varit väldigt het idag så har det blivit många drick- och glasspauser.

Jag har varit duktig hela dagen och hållit mig undan glass, så på kvällen gjorde jag en frappe som jag skulle avnjuta på altanen. Viola ville gärna smaka och tyckte det var så gott att hon drack större delen av den...typiskt. Fast det var härligt att bara sitte ute i skuggan och njuta av stillheten. Dessa dagar är sånna som jag vill minnas förevigt.

Härliga dagar i Lidköping

2014-07-23 @ 20:27:43
Då var Joacims semester slut för denna gången. Sista dagarna spenderade vi hos mormor och morfar i Lidköping. Vi började vistelsen med blåbärsplockning ute vid Svalnäs. När vi kände oss nöjda med mängden bär så gick vi ner till vattnet och barnen var snabba ner i vattnet. Vi hade egentligen inte tänkt att de skulle bada, men hade med en handduk som tur var. På kvällen bakade vi blåbärspaj. Testade ett nytt recept, men det blev både salt och bränt då vi missade timern på ugnen!

På tisdagen så tog vi en tur till Läckö slott, då även min mormor hängde på. Viola hoppades på att se en prinsessa, men fick glatt nöja sig med lite tavlor på prinsessor och några få klädesplagg. Efter vandringen på slottet tittade vi närmare på slottsträdgården där Viola råkade komma bort. Efter detta bjöds vi på glass på ett glasscafé. Viola och Malte skulle egentligen dela på en glass, men det funkade inte direkt så Malte fick smaka på min glass sundae. Tyvärr kunde vi inte njuta till fullo då Viola blev knasboll och hoppade och studsade som en galning i soffan. Sockerchock?!

En bild från två sommrar sen när Malte ligger i magen och en nytagen. Tänk vad tiden går fort!

Sista dagen så blev det en tur med båten. Båda barnen tyckte det var spännande med båten, men Malte tyckte det var väldigt konstigt när vi åkte iväg och hade en sammanbiten min nästan hela tiden. När vi kom fram till vår ö så lekte barnen lite innan det var dags för grillad korv. Självklart skadade Viola foten och blev ledsen. Som tur var så gick det över och hon var med och lärde sig att fiska. Morfar fick första fisken, men Joacim tog en större på vägen hem. Malte som var väldigt trött somnade i båten på vägen hem. Mysigt!

Daftö

2014-07-17 @ 20:38:28
Efter en vecka hemma så var det då dags för en husvagnsresa till, denna gång till Daftö camping vid Strömstad. Campingen hade pirattema, vilket passade Viola perfekt. Vi fick en perfekt plats nära vattnet med eftermiddag och kvällsol!

Vid bokningen (som vi gjorde redan i februari) köpte vi till en veckas inträde på Daftöland, en lekpark där det finns aktiviteter och karuseller mm. Egentligen var det ganska enkelt, men passade en 4-åring perfekt. Viola kunde åka det mesta och tyckte att piratshowen var bra samt kunde delta under skattjakten. Roligast var nog att gå i de olika gångarna under slottet, men även vattenlandet där det var fritt fram att plaska och svalka sig i vattnet.

Vi hade tur med vädret och hade det varmt och skönt. Det blev flera dopp i havet varje dag. Strandlivet var toppen tyckte Malte och han var så nöjd bara han fick sitta och gräva i sanden. Roligast var att leka med vattenkannan. Viola var lite mesigare och ville inte vara så mycket i vattnet. Vi trodde hon överdrev först, men det visade sig att hon fick ont i huden av saltvattnet och skrek som en stucken gris om hon råkade få vatten på sig. Vi lyckades ändå simma ut till en liten brygga som låg i vattnet (tack vare att Viola låg på en uppblåsbar krokodil). Där lekte vi pirater och jag berättade även olika historier som jag kom på om olika gamla pirater, vilket Viola tyckte var väldigt spännande.

På kvällarna var det fortfarande jättevarmt, så för att få barnen att svalka sig så hade vi en balja med lite vatten i som de kunde leka med. Malte älskar verkligen att plaska. En morgon så hade det regnat, så efter frukost gick jag och Malte på vattenpölsjakt. Han blev överlycklig när vi hittade en stor pöl och han gick genom den, slog på den med ett vass, ramlade i den och pratade med den.

Vi tyckte inte riktigt att stranden var den bästa så en dag testade vi att åka till en annan camping som hade en fin strand. Det var lite kallare i vattnet, men när man väl kom i så var det riktigt skönt. Barnen badade inte utan svalkade sig istället med varsin glasskula.

Vi försökte oss på lite krabbfiske, men det var lite lurigt med två ivriga barn på bryggan. Det var väldigt många andra barn som också fiskade, så vi fick inte det bästa stället och hittade heller inga krabbor.

De sista dagarna så fick vi besök av mormor och morfar som hyrde en stuga på campingen. Jag och barnen var inne på Daftöland när de kom och när Viola fick syn på mormor och morfar gav hon ifrån sig ett glädjeskrik och rusade till dom! Väldigt lyckat. De åkte lite karuseller och busade i vattnet, sen så skadade Viola foten och skrek/grät hysteriskt en lång stund. Tråkigt att Viola ska bli så ledsen när hon skadar just fötter eller ben, men det är nog något psykiskt sen hon stukade foten väldigt illa som liten. Som tur var så glömde hon bort sitt sår och allt det onda när vi besökte poolen där hon äntligen kunde bada utan att få ont i huden.

Det blev även en tur in till Strömstad. Stan hade kanske inte så mycket att erbjuda, men det var väldigt fint i hamnen så där satte vi oss och åt en god lunch på en fin restaurang. Vi hittade även en chokladbutik där jag och Joacim köpte var sin pralin och barnen hittade goda klubbor.

Ett problem vi hade vid krabbfisket var att de få krabborna som tog vårt bete, släppte precis när de nådde vattenytan. Så när vi var i Strömstad så köpte Viola en håv och tack vare den så fick vi våra första krabbor den kvällen. Morfar fick upp en riktig bjässe, aggresiv var den också, så Malte blev lite rädd. Det roligaste var att han faktiskt lärde sig säga krabba.

Veckan var fantastisk på alla sätt. Barnen hade så kul, det var underbart väder och campingen och aktiviteterna var toppen. Hit kommer vi säkerligen tillbaka!