Matkrångel och kommentarer

2014-02-11 @ 21:03:50
Nu har jag gett upp vad det gäller mat och Malte. Han har kommit in i en period där han inte tycker om gröt, han vill inte äta det jag lagar till honom och han ratar även färdig burkmat. Allt han vill är att smaka och äta samma mat som vi andra äter. Självklart längtar jag tills han kan äta samma som vi, men det känns som om det borde vara en viss övergång. Fast idag så bestämde jag mig för att bara byta rakt av. I morse sket vi i gröten och så blev det fil och smörgås istället. Gick perfekt. Till lunch fick han provensalsk rotfruktssoppa som jag mosade lite. Den var ganska pepprig även för mig, men han åt utan problem. Till kvällsmat så gav jag honom en burk med mat först, men han vägrade och skulle bara smaka på Violas makaroner. Så fick det bli. Makaroner med ketchup och några smulor med köttbullar som Viola inte orkade... Innan läggdags så fick jag i honom gröt, men det var väldigt viktigt att doppa varje sked i ett glas mjölk för att ens få honom att öppna den lilla bestämda munnen. Nu sover han äntligen och jag hoppas att han sover gott på det lilla som åkt ner i magen idag.
 
 
Idag så lekte Viola och Malte superhjältar. Haklappar blev perfekta mantlar och min visp blev ett svärd. Som sköld hade de grytlock. Fantasin är det verkligen inget fel på.
 
 Viola har börjat slänga ur sig så roliga kommentarer nu det senaste. Här kommer veckans höjdpunkter:
 
Flera gånger varje dag måste jag tjata och tjata på Viola att torka av sig på papper och inte på sina eller mina kläder. Så igår när Viola var lite ledsen (för att vi infört Ipad-förbud vid matbordet) så satt hon i mitt knä. Precis då fick jag en liten klick smör på mitt finger och utan att tänka mig för så "råkade" jag torka av mig lite på Violas byxor. Viola tittar då lite fundersamt på mig och utbrister: "Jag är ingen trasa mamma!" Ha ha ha.
 
Tidigare idag så var jag och barnen på övervåningen och busade och då klättrade Malte upp i fönstret i hallen (jag var där och hjälpte till). I fönstret står en massa glasflaskor som självklart Malte slog ner direkt. Både jag och Viola trodde att de gick sönder, men efter att Viola snabbt ställt tillbaka alla igen säger hon: "Det var nära ögonen mamma. Pappa hade blivit sur om de gått sönder! Du måste vara försiktig, de är ömtåliga. De kosta flera hundra kronor!" Ha ha ha, det bästa är att hon säger det på sitt egna vis och uttal så det blir sådär underbart och typiskt Viola.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback