Det är viktigt med sanningen

2013-11-18 @ 20:06:11
Jag försöker lära Viola att alltid tala sanning. Det är verkligen inte det lättaste, men att syna hennes bluff är superenkelt. Hon kan verkligen inte ljuga bra. Hela hon blir lurig och hon flinar så fort hon ljuger. Vi har förklarat för henne att vi alltid försöker att säga sanningen till henne och att vi vill att hon också talar sanning till oss även om den inte alltid är så rolig. Jag har lovat henne att om hon bara talar sanning så kommer jag inte att bli arg. Efter flera misslyckanden/ljug så kom Viola till mig igår och sa att hon sagt förlåt till Malte. Varför då frågade jag och hon svarar då att hon gjort honom till tiger. Jag fattade inget och gick ut till Malte som satt och lekte i köket. När han vände ryggen till mig så såg jag hans bakhuvud som var alldeles svartrandigt efter att Viola målat honom med en tuschpenna! Hmm, det var bara att hålla sitt ord och säga att det var jättebra att hon sa sanningen, men att det inte riktigt var okej att måla på lillebrorsan egentligen. När jag sa nattade Viola så frågade hon om Malte fortfarande var tiger. Jag svarade då att ränderna hade ramlat av i badbaljan. Såg hur besviken hon blev, men jag såg även hur det glimrade i ögonen av nya hyss!
 
Sen idag så hade Viola gått till Joacim och sagt förlåt. Tydligen hade hon stampat sönder tomaterna jag hade köpt. Efter det så började jag ana ett mönster, Viola tror att så länge hon berättar sanningen så kan hon komma undan med vad som helst! Jag får nog tänka om min taktik lite =)
 
 
Vad gäller Malte så har han blivit en supersnabb kille. Tittar man bort för länge så är han spårlöst borta. Förut när jag lagade mat så hörde jag att han pratade lite för sig själv och jag kunde inte riktigt fatta vart han var. När jag hittade honom var han nästan uppe på övervåningen!! Huga, måste verkligen ha stenkoll nu.
 
 
 
 
 

Kommentarer

Postat av: Mamma/mormor

Ja hon är smart den där Viola och lille Malte snabb som en liten vessla. :)

2013-11-18 @ 20:22:30

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback