Liseberg

2013-06-16 @ 21:37:35
Nu i helgen så var vi med Violas mormor och morfar samt morbror med familj på Liseberg. Redan på morgonen så var Viola alldeles uppspelt och hon åt (till skillnad mot alla andra dagar) en rejäl frukost för att orka med alla aktiviteter inne i parken. Väl där så köpte vi åkpass till henne, så hon kunde åka så mycket hon ville. Den första attraktionen som hon ville åka var kaninresan och då fick pappa hänga med medans jag och Malte vinkade från land. Det var tydligen väldigt mysigt för hon ville hålla pappa i handen och han fick till och med en puss på kinden under resan!
 
 
Sen var det min tur att åka med och då blev det att åka flugplan vilket också var kul, men nån puss fick jag inte.
 
 
Sen fick hon syn på Lisebergskaninen, som hon året innan hade stor respekt för och bara iakttog på avstånd. Den sprang hon fram till direkt och gav en stor kram. Jag blev riktigt paff över att hon var så orädd. Efter det så spårade det ur lite, för Viola fick syn på Bushållplatsen som är en nya lekpark bredvid kaninhuset. Där rusade hon iväg och klättrade, åkte kana och bara busade. Joacim hade fullt upp att hänga med i hennes tempo.
 
 
När hon busat färdigt så passade hon på att åka bil med kusinen Neo. Tror det var tur att hon åkte med, för annars så hade hon nog haft svårt att få igång sin bil. Det var mysigt att se, hon såg så nöjd ut där hon satt.
 
 
Matpaus på Järnvägsrestaurangen. Malte var superduktig och låg i sin vagn medans vi åt, men fick komma upp och sitta med medans Viola åt efterrätt.
 
 
Då Liseberg gjort om mycket vid barnattraktionerna så hade de även bytt ut farfarsbilarna. Lite tråkigt tyckte jag, men jag måste erkänna att de nya bilarna var mycket tuffare. Viola tyckte i varje fall det var kul, trots att hon svängde åt fel håll i alla kurvor.
 
 
Vi spelade lite på olika lotterihjul också och Viola verkar ha ärvt min tur, för hon vann på kaninhjulet. Men istället för att välja ett gosedjur eller något annat kul så valde hon ett paraply. Jaja, bara hon är nöjd så! Sen vann jag en fin bricka på hus&hem-hjulet.

Ett måste på Liseberg när man har barn är att åka sagoslottet (som verkligen behöver rustas upp). För Maltes del blev denna attraktion premiärturen för honom. Vet inte hur mycket han hann uppfatta, men mysigt var det att få åka med hela familjen.

Senare på kvällen så passade vi på att åka Kaninlandsbanan som Viola pratat om hela dagen. Fast när vi äntligen kommer fram så vill hon inte sitta i fram- utan i baksätet, vilket jag tyckte var otroligt tråkigt och försökte få henne att ändra sig utan framgång. Det betydde att mormor och morfar fick sitta i fram- och jag och Viola i baksätet på bilen. Precis när vi åkt iväg så börjar det plötsligt regna och blåsa riktigt kalla vindar. Kanske hade Viola det på känn, för över baksätet så fanns det tak, så jag och Viola slapp det värsta regnet. Fast stackars mormor och morfar som satt i fram, iklädda tunna tröjor, fick bara gilla läget och blev riktigt blöta. Det var nog dagens roligaste, för jag skrattade så jag knappt fick luft.
 
Dagens modigaste stund var när Viola åkte FlumeRide. Hon verkade inte alls rädd och jag vet inte om det var jag eller Joacim som tjöt högst när vi åkte ner för sista backen!
 
Efter det så regnade det bara mer och mer, så då bestämde vi oss för att åka hem. Klockan var ändå över åtta. Vi spelade upp de sista pengarna, men vann inget, så Joacim gick och köpte en Lisebergskanin till Viola. Dessvärre så var hon först inte så tacksam, då hon fortfarande stog och tjatade om lådbilen man kunde vinna på kaninhjulet. För när Joacim sträckte fram kaninen slog hon bort den med armen och sa besviket neeej och fortsatte ropa bilen, bilen. Fast när vi gick därifrån och tillbaks till bilen så var allt kaninen väldigt mysig och omtyckt. Och i morse när hon vaknade så fick kaninen hänga med ner i soffan, vilket är ett bra betyg!
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback