Slitsam vecka

2013-07-14 @ 08:19:52
Nu så har Viola haft sommarlov från dagis i en hel vecka. Jag måste erkänna att det inte har varit helt lätt att ha båda barnen hemma hela dagarna, helt själv. Jag har behövt väcka Viola varje dag för att hon inte ska sova för länge. Varje gång jag väckt henne så har hon frågat: Dagis nu? Nä, du har ju sommarlov Viola, svarar jag. Och varje gång får jag samma svar tillbaka: jaha. Fast nu har äntligen Joacim gått på semester så nu ska vi bara njuta tillsammans hela familjen i fyra veckor framåt, underbart!
 
Malte har fått smaka på majskrok för första gången, men stackarn visste inte riktigt hur man skulle göra. Först tog han majskroken till munnen, som då fastnade i saliven och blev hängande i mungipan som en gammal cigarr. Tillslut (efter att jag och Viola visat honom) så bet han av en bit och sen en till, men de låg bara i munnen och smälte långsamt och resulterade i en kladdig smet i mungipan... Det där med att tugga eller ta hand om mat som kommer in i munnen har han inte riktigt fattat än.
 
 
Vi har haft underbart väder och Viola som älskar att vara naken har passat på att slänga kläderna så fort hon fått chansen. Viola är ju minst sagt fantastisk på att fantisera och leker ofta med låtsatsgrejer/kompisar. Favoritlek just nu är polis och tjuv. Det vanliga scenariot är att hon tar min bil och jag ska ringa polisen som sedan ska komma och ta henne. På bilden nedan så är det Viola som är polis och som patrullerar tomten. Jag sitter i fängelsehålan, men jag ska snart rymma för att det är tydligen det som är roligast vad jag har förstått.
 
 
Smakportionerna fortsätter och Malte har fått testa sin fösta grönsakspuré, morot. Det var mer populärt än gröt. Om man ska dela upp det på en fem-gradig skala så hamnar gröt på 1 och morot på 2. Grabben har lite svårt med att öppna munnen. Så här gör vi vid matning: Skeden kommer mot munnen, han tar emot den med handen och skyfflar in maten med pekfingret in i munnen. Fast det funkar också, för in i munnen kommer det i varje fall.
 
 
Vi har även testat att ge Malte mjölkprodukter. Jag har ju ätit mjölkfritt i flera månader nu, men varje gång jag ätit något med mjölk har jag tyckt att han reagerat. Fast efter lite diskussion med BVC, så tyckte de att jag kunde testa vanlig gröt till honom även om det innehöll mjölkprotein för att se om han åt bättre av den då. Så jag och Viola var och köpte banangröt till honom (egentligen är jag emot smaksatt gröt, men vad gör man inte för att få barnet att äta lite bättre). Banangröt skulle jag betygsätta som en 3:a. Men sen han fått äta "mjölk" så har magen faktiskt satt igång, eller så är det bara i samband med all ny mat. Vi får se hur det utvecklar sig.
 
Bilden nedan visar första smakportionen med majspuré, betyg 2 eller 3. Lite konstigt att han inte bara glufsar i sig, med tanke på hur ivrig han är när han ser mat eller smakar på någon frukt som jag äter. Men det kommer väl antar jag =)
 
 
 
Viola som varit ganska svår att få i säng på kvällarna har fått nya rutiner. Istället för att få titta på Ipaden på kvällarna, vilket vi tror gör henne uppspelt, så har vi satt "padd-förbud" efter klockan tre. Det har funkat över förväntan och Viola har istället lekt och busat och bränt av all energi. Så nu går läggningen mycket bättre och hon somnar efter lite saga och klapp/kli på ryggen. En kväll tyckte jag att det tassade omkring där uppe, men när jag gick upp för att säga till henne, låg hon och sov såhär med fötterna på väggen. Nu är det så att Viola inte brukar sova med strumpor, men damen har skadat tån och vägrar ha plåster (trots att hon själv valde Cars-bilplåster när vi handlade senast) så då måste hon ha strumpor för att skydda såret. Dessa idéer!
 
 
Bjuder på en rofylld Malte-sover-bild också
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback