Första gröten

2013-07-04 @ 21:00:23
Då var det tydligen dags att introducera annan mat än bröstmjölk. Jag minns att med Viola så började vi med smakportioner redan vid fyra månader, men med Malte så har jag velat dra ut lite på det. Tror att jag är rädd för att han ska bli stor för fort, att han inte kommer att vilja ha mig mer. På ett sätt så skulle det vara smidigt att dra ner på amningen, men egentligen så vill jag fortsätta amma tills han blir runt året. Viola började ju dissa mig när hon hade fått smak på mat, men Malte behöver ju inte vara likadan. Tanken är ju att han är det sista barnet och då vill jag verkligen njuta så länge jag kan av bebistiden.
 
Malte har fått suga och slicka på lite frukt tidigare och han har alltid varit ivrig att få mer och sliter tag i min hand för att få smaka, så jag trodde verkligen att han skulle gapa som en hungrig fågelunge och mumsa i sig gröten utan problem. Gissa om jag blev förvånad när han efter första lilla skeden inte vill öppna munnen mer. Hans ansiktsuttryck ändrades från intresserat till fundersamt, till missnöjt! Vet att det kan ta ett tag innan ett barn vänjer sig vid nya smaker, så nu får det bli att kämpa vidare och utöka smakportionen med ca 1 tsk för varje dag.
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback