Rutiner och leklust

2013-08-28 @ 20:23:52
Det är mycket som händer nu och det är knappt jag själv hänger med. Jag har bestämt att vi ska strukturera upp Maltes dagar lite vad det gäller mat och sov. Jag minns när Viola var bebis, då var jag jätteberoende av tider och rutiner, men tydligen så är allt annorlunda med tvåan. Fast jag tror jag behövde lite mer struktur när jag var förstagångsförälder, nu kör jag lite mer på känsla. Det senaste så har Malte vaknat lite mer på nätterna och eftersom det är så lätt att trösta med bröstet så har han börjat småsnaska på nätterna vilket är ganska jobbigt för det blir ju lite sömn för mig. Efter nya rutiner tog det bara några dagar tills han fattade att det inte var någon idé att vakna på natten (då jag tröstade honom utan bröstet). Skönt. Malte har fått en riktig aptit och äter nu 1dl lagad mat till lunch och en hel portion gröt tills kvällsmat. En dag kan se ut såhär:
 
8: bröstmjölk
10: bröstmjölk, följt av sova ca 1h
12: lunch, lagad mat och lite fruktpuré
15: bröstmjölk, följt av sov ca 2h
17.30: gröt med fruktpuré
ca 19-19.30: bröstmjölk och sova för natten
allt mellan 2-4: bröstmjölk
 
Malte har blivit så stor nu och han kan sitta i en gunga själv. Om man gungar försiktigt så tycker han det är roligt, extra kul när man säger BU när han gungar mot mig.
 
 
Malte älskar katterna. Tur att vi har en katt som Sylvester som låter sig klättras på. Självklart ser jag till att Malte inte blir för hårdhänt.
 
Annat som hänt är att vi börjat med babysim. Malte tycket det är jättekul och plaskar och skvätter hela tiden. Jag tycker det är kul att få komma iväg och göra något med bara Malte, lite kvalitétstid.
 
 
Viola har varit hos läkaren med sin krokiga tumme. Det var ju för några månaders sen hon kom hem från dagis och då upptäckte jag att den ena tummen inte gick att räta ut. Efter flera läkarbesök och röntgen har hon nu fått diagnosen Trigger finger. För att fixa detta så blir det en operation. Känns läskigt, men det går säkert bra. Viola älskar ju allt med läkare och sjukdomar så förhoppningsvis tycker hon att det ska bli spännande.
 
Hemma leker hon doktor med sina dockor. Hon tar sin gamla eltandborste utan huvud på och borrar in i dockan för att operera små hål! Det konstiga är att Viola har haft väldigt mycket småhål i sina byxor den senaste tiden och jag var övertygad att det var tvättmaskinen som gjorde dessa. Men nu är jag inte så säker längre...
 
 
Sen Viola har bytt till de stora barnens avdelning på dagis så har hon fått ett väldigt stort intresse för teater. Hon har ju alltid gillat att fantisera och leka, men nu är det verkligen hela tiden. Favoriten är att leka polis, pirat eller prinsessa. Hon gillar även att sjunga och uppträda och det riktigt lyser om henne när man tittar på och klappar händerna. Idag lekte hon hund i vår trädgård. Dessvärre var det lite för mycket inlevelse för min smak, för hon valde att bajsa på gräsmattan!!
 
 
 
 

Kommentarer

Postat av: Mamma/mormor

Sylvester coolaste katten i stan.
Tur att man inte äter lika tätt som vuxen, tänk vad tjock man skulle bli.

2013-08-29 @ 16:07:18

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback