Öland och Böda Sand

2013-08-19 @ 21:18:13
För att avsluta årets semester så drog vi iväg till Öland och Böda Sand. Eftersom det är runt sex timmars bilresa så valde vi att dela upp resan på två dagar. Så hela fredagen så packade jag och barnen husvagnen och när Joacim kom hem från jobbet så drog vi direkt efter hans obligatoriska dusch. Efter drygt tre timmar i bilen så stannade vi strax utanför Växjö på Öjaby camping. Lite pinsamt var det för vi ringde till campingen för att dubbelkolla att det verkligen fanns plats åt oss och då hade egentligen receptionen stängt för dagen. Fast han som ägde campingen sa att han kunde cykla ner till oss när vi kom fram och ge oss nyckel mm. Pinsamt!
 
Efter en sen kväll så var det upp och snabbt iväg mot Öland dagen efter. Det blev flera stopp på vägen både för att amma i bilen samt för att äta lite lunch. Precis när vi åkt iväg efter lunch-stoppet (som tog lite för lång tid) så ropar Viola: Mina skor!! Hmm, det var bara att vända i rondellen och gå på lekplatsen och leta. Jag hittade dem ganska snabbt, sen var det raka vägen mot Böda Sand.
 
När vi bokade campingplats så såg det nästan fullt ut på campingen, men när vi kom fram så var det väldigt lite campinggäster. Lite trist, för tanken var ju att Viola skulle kunna leka med andra barn och ha superkul. Vi hade även otur med vädret. Tror det regnade lite varje dag. Fast det var ganska skönt att bara kunna ligga i vagnen och titta på film också med gott samvete medans åskan mullrade utanför.
 
När det var fint väder så passade vi på att bada på äventyrsbadet som fanns på campingen. Det var kul tyckte både jag och Viola som åkte i alla vattenrutschbanor vi hittade. Och nu var det tur att det var lite folk, för vi behövde inte stå i kö och vänta på vår tur. Malte passade på att sova i sin vagn. Jag bara älskar när han sover, han bjuder liksom alltid på något lite extra. (Här är ett kort som är taget innan vi åkte på semester, med de söta små fötterna som sticker upp).
 
 
Trots regnet så passade vi på att testa ponnyridning. Det var bara vi där, så Viola fick välja själv vilken häst hon ville ha (fanns en vit och en brun). När hon red så bajsade hästen som tjejerna snabbt plockade upp. Det första Viola ville titta på när hon ridit klart var att se vart bajset tog vägen. Det var nästan mer spännande än själva ridningen tror jag.
 
 
Då det inte var något strandväder så blev det en utflykt till en godisbutik med över 600 sorter. Viola fick lika mycket godis som vi, men vi hjälpte henne såklart att äta upp det!
 
 
Sista dagen blev det jättehärligt väder (på förmiddagen) så då gick jag och barnen ner till havet. Viola var snabb i vattnet, men kom lika fort upp igen för det var något äckligt i vattnet. Hon pekade på något och när jag tittade närmare så såg jag att det var fullt med röda maneter i vattnet. Typiskt! Så det blev lite lek i vattenbrynet istället.
 
 
På eftermiddagen drog vi till Borgholm. Där strosade vi runt och tittade i butiker, sen avslutade vi på ett café innan vi åkte vidare till Borgholms slott. Förresten, Viola har blivit lite av en spexare som gärna skojar till det. Även att sjunga är nya favoriten.
 
 
Viola tyckte det var spännande på slottet. Vi letade länge efter fängelsehålan, men hittade den aldrig. Hon undrade även om det fanns spöken där, men det fanns det inte heller. Vi hittade dock en häst som vi testade allihopa (men bara Viola fastande på kamera). Precis när vi skulle gå hem så blev Viola tvärtemot och sprang allt hon kunde in i slottet. Jag var snabb efter men hade svårt att hitta henne. Jag ropade och ropade och kände hur paniken ökade. Från att ha börjat med raska steg så sprang jag nu väldigt fort samtidigt som jag ropade VIOLA!! Till slut hör jag ett högt skrik och gråt som jag inte riktigt känner igen men jag springer åt det håller ljudet kommer. Där står plötsligt en söndergråten Viola som är bortkommen och rädd. Fy vad läskigt! Tänk om hon hade ramlat och skadat sig eller ännu värre, hemska tanke.
 
 
När vi kom hem från Borgholm packade vi ner förtältet på rekordfart och kastade in alla grejer i vagnen innan vi snabbt checkade ut och begav oss hemåt. Eftersom det var barnens läggdags så fick Viola äta kvällsmat i bilen. Jag hade nämligen köpt färdiga pannkakor på ICA som hon kunde äta kalla. Det dröjde inte länge innan de somnade båda två. Planen var att köra hela vägen hem under natten så barnen kunde sova hela vägen. Dessvärre så hade Malte magknip från sin magmedicin mot förstoppning och Viola vaknade ibland för hon fick ont i nacken. Så jag fick sitta och knöka i baksätet hela resan istället för i fram med Joacim =( Fast det gick väldigt bra ändå. Båda barnen vaknade till vid tolvtiden för då stannade vi och köpte McDonalds. Tror det var skönt för dem att komma ur sina stolar och röra på sig lite. När vi åkte vidare somnade de snabbt om och sov tills vi kom hem vid 2 på natten (med smågråt här och där). Jag var otroligt mör i kroppen när vi kom hem och jag tror aldrig sängen varit skönare =)
 
 

Kommentarer

Postat av: Mamma/mormor

Vilken campingsommar ni haft, roligt sätt att se Sverige på.
Jag hade gärna hjälpt Viola med den godisskålen. :)

2013-08-19 @ 21:48:26

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback