Trädgårdsdagar

2012-07-23 @ 20:43:21
Senaste veckan har varit lite speciell. Viola har nämligen sett spöken! Första gången så lade jag henne för natten precis som vanligt, men när jag kom ner i köket så hörde jag ett gallskrik från Violas rum och det var lite mer än ett vanligt "kom-tillbaka-mamma-jag-vill-inte-sova-skrik" så jag skyndade upp för trappan och in i hennes rum. Hon sitter då alldeles röd i ögonen och pekar mot fönstret och säger "pöke". Jag frågar henne om hon menar att hon sett ett spöke och då nickar hon och snyftar samtidigt. Det konstigaste är att vi inte direkt pratat om spöken eller något ens i närheten så jag fattar inte var hon fått det ifrån... I vilket fall som helst så vägrade hon somna om och efter mycket diskussioner om att spöken faktiskt kan vara roliga och snälla så försökte vi få henne att somna om. Men efter nån timme med springande upp och ner i trappan gav vi upp och tog med henne ner till soffan. Vid halv tio blev det lite magmassage mot hennes hårda mage och efter det var hon så avslappnad och nöjd att hon efter lite extra välling somnade som en stock.
 
Resten av veckan har varit ungefär likadan, men vi har lyckats få henne att somna om i varje fall och inte behövt ta med henne ner. Fast då har hon fått haft sin lampa i fönstret tänd samt att vi har lovat att titta till henne efter ett tag, vilket har gjort henne lugn.
 
I helgen så hade Joacim hemma en grävmaskin för att kunna ta upp häcken mellan oss och grannen samt den ut med gatan. Det gick riktigt fort och när han väl hade maskinen hemma passade vi på att gräva upp i gräsmattan för min nya blomsterrabatt. Jag längtar så otroligt mycket efter att få köpa alla blommor, det kommer att bli så fint! 
 
Viola var helt fascinerad av grävmaskinen och hon skulle absolut åka med. Hon såg väldigt nöjd ut där hon satt i pappas knä. När de inte åkte grävmaskin så hjälptes de åt att kratta jord, men Viola tyckte även det var roligt att krypa omkring i gropen som blev efter att de tagit upp häcken. Tur att hon hade oömma kläder...
 
Jag passade på att plocka av alla bären från min krusbärsbuske och kokade kräm på det som vi mumsade i oss som mellanmål. Blev faktiskt riktigt gott och på något sätt så smakar det alltid lite bättre när man har odlat och tillagat det själv!
 

Kommentarer

Postat av: Mamma/mormor

Den sista bilden borde du rama in och ha på ditt skrivbord på jobbet, jättefin.

Hm..spöken, tänker på när jag tog på mig ett lakan och stod och lurpassade på dig och Andreas när ni kom intassande. Inte snällt.

2012-07-23 @ 21:47:30

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback