Vilja och teckenspråk

2011-11-07 @ 21:47:21
Varje dag är ett äventyr i familjen Eriksson. Det är verkligen fantastiskt att få vara en del av Violas liv och se hur hon utvecklas och lär sig nya saker och dumheter varje dag! Vad det gäller lek så har hon börjat pyssla med sina dockor och vill gärna att man ska leka med henne och köra barnvagn runt i huset varv efter varv och hon tröttnar aldrig... Sen så ska gärna hennes favoritdocka vara med vid matbordet eller i bilen till dagis och vid blöjbyten för att Viola ska vara helt nöjd.



På kvällarna så händer det att jag äter någon ruta mörk choklad. Och av någon anledning så låg det en bit kvar på bordet en dag när vi kom hem från jobb och dagis. Viola var väldigt snabb att norpa åt sig biten och börja mumsa på den. Eftersom jag inte tycker man ska äta godis innan kvällsmaten (eller knappt alls när man är så liten som Viola) så frågade jag henne om jag fick smaka, i hopp om att jag kunde bita av en stor bit. Fast till svar fick jag ett bestämt NEJ. Efter några mer försök så tog jag chokladen ifrån henne och bet av en liten flisa som hon skulle få, men det var det dummaste jag gjort. Hon blev hysterisk/rasande och bara kastade chokladbiten på mig som om jag förstört den för henne. Det hela slutade med att jag fick spotta ut chokladen jag hade kvar i munnen, som Viola sedan snabbt mumsade i sig och blev genast väldigt nöjd igen. Oj oj oj, att det kan finnas så mycket temperament i en sån liten fin flicka?!




I en av de nyaste böckerna vi läser så är det en liten tjej som har en väldigt mysig kudde. Och jag antar att det är därifrån Viola har fått det, för av någon anledning så ska en viss kudde vara med lite överallt. Tydligen är det väldigt bra att äta frukostvällingen på!




Sen så har vi en ny rutin på helgen. Kanske snarare ska kalla det Violas idéer som påverkar oss andra. Strax efter frukost så brukar hon ofta gå och hämta sina skor och jacka samt ta på sig sin mössa. När vi väl går ut så går hon till garaget och när man öppnar det så springer hon fram till min cykel och pekar på barnsitsen. Sen så visar hon att hon ska ha hjälm på huvudet, att jag ska ha hjälm och att jag ska sitta på sadeln. Så hon har vekligen koll på hur man ska göra. Så de senaste lördagarna har vi tagit oss en kort cykeltur på förmiddagen, vilket är riktigt mysigt.

En annan spännande grej som vi upplevt är att Viola börjat använda teckenspråk för att göra sig förstådd. Vi var nämligen på uppföljningssamtal på dagis förra veckan och där så diskuterade vi att Viola inte pratar så jättemycket än. Så hon berättade att de ofta använder teckenspråk på dagis för att slippa tjata så mycket på barnen och visade mig lite tecken, tex för äpple, mjölk, vatten, sitt ner m.m. Och en dag efter kvällsmaten så frågade jag Viola vad hon ville ha till efterrätt och jag tyckte att hon sa äpple, så jag frågade henne om hon ville ha äpple samtidigt som jag tecknade äpple. Gissa om jag blev förvånad när hon säger JA och tecknar äpple tillbaka till  mig. Helt fantasktiskt, hon är vekligen duktig min tjej!

Kommentarer

Postat av: Mamma/mormor

Jag och morfar kör gärna några varv med dockvagnen

när vi kommer i helgen.

2011-11-08 @ 13:10:32

Postat av: Hanna

Åh vad jag skrattade för mig själv när jag läste om chokladbiten!

Judith gjorde likadant med en kanelbulle igår.

Hon brukar alltid dela med sig. Framförallt till hundarna men till mig och Pelle också. Men jäklar vad arg hon blev när jag skulle dela bullen. Hon skrek och slog i bordet och var vrålförbannad. Bara att ge henne hela helt enkelt :)

2011-11-09 @ 12:45:36

Postat av: Anna

Då får hon komma hit och teckna med mig oxå =) Synd jag inte tänkte på det häromkvällen när jag hämtade henne, då kanske vi hade haft en lättare konversation med varandra =) Helt otroligt vad snabbt de lär sig!

2011-11-12 @ 10:42:50

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback