Julpyssel med pepparkakshus

2011-12-04 @ 20:45:17
Då så har vi gått in i december månad vilket betyder att det snart är jul! Planen för i år är att pyssla och julmysa så mycket vi bara hinner med. För detta året är ju faktiskt första julen som Viola verkligen kan vara delaktig i allt pyssel då hon blivit stor nog att förstå. Jag själv har sysslat med lite pyssel på egen hand då jag fixat iordning en adventskalender till Viola, med småsaker som jag köpt på mig under några månader. Nu så har Viola öppnat de fyra första paketen och då har hon fått: toffsar, russin, en hårborste och ballonger. Nu när jag skriver det inser jag ju att det låter som väldigt tråkiga saker, men Viola har varit väldigt glad över sina presenter. Och själva idén är väl egentligen inte att det ska vara så dyra saker utan enklare grejer. Viola har fått många kalendrar i år; mumin, brandkårens, TV-kalendern och dessvärre fick hon en chokladkalender när vi var på pizzerian. Fast den har jag tänkt att lägga beslag på =)


Idag så var det dags för första julpysslet vilket fick bli att bygga ett pepparkakshus. Jag fick den farliga uppgiften att klistra ihop huset med smält socker, vilket gick riktigt bra. Viola var självklart med och övervakade hela proceduren. Sen var det dags att pynta huset. Jag fick kleta på kristyren medans Viola och Joacim tryckte på Never stops och skumgodisar. Det hela började bra, men övergick ganska snabbt till att Viola åt mer än vad hon satte på huset! När allt var klart så strödde vi lite kokos på huset så det skulle se ut som snö, men det blev väl sådär.


Nu står huset på säkert avstånd från Viola och ser alldeles fantastiskt ut! Ska bli spännande att se hur länge det får stå innan hon lyckas komma åt huset och äta upp det...


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback