Stora tjejen

2011-08-20 @ 20:21:02
I fredags så hade Viola sin första riktiga dag på dagis. Det kändes ganska jobbigt på vägen dit, men jag bestämde mig för att vara positiv och pratade med Viola om hur roligt hon skulle ha det på dagis alldeles själv. När vi kom dit så gick Viola glatt in i dörren, men när sedan en utav fröknarna kom och pratade till henne med extremt tillgjord röst så blev Viola jätterädd och sprang emot mig och kramade mitt ben jättehårt. Allt hon ville var att komma upp i min famn, men istället så tog fröken henne väldigt snabbt ifrån mig vilket bara gjorde henne ännu mera ledsen. Själv så kände jag mig väldigt sårad att fröken hade varit så snabb och tog henne. Jag menar de har ju pratat så mycket om hur barnet ska känna sig bekväm osv... Jag kunde riktigt känna hur tårarna kom inom mig så jag vinkade bara till Viola och gick därifrån. Jag kunde inte ens säga hej då eftersom jag visste att min röst inte skulle hålla =( När jag kom runt hörnet tittade jag in i fönstret och då satt Viola i knät på fröken med en sin napp i munnen och såg lite bortkommen ut, men hon grät i varje fall inte.

Pust, det var fem långa timmar innan jag fick hämta henne igen. Det gick nog inte en minut utan att jag tänkte på henne, vad hon gjorde och om hon hade det bra. När jag äntligen kunde hämta henne så var hon inte ens noga med att komma till mig, utan hon satt hos fröken och gosade med sin fleecetröja. Men efter några sekunder så var hon väldigt ivrig att visa mig några spännande leksaker. Fröknarna sa att hon inte hade varit ledsen mer än när jag lämna och att hon hade lekt jättebra med de andra nya barnen. Hon hade inte ätit så bra, men det var höstsallad så det var inte så konstigt. Kände mig så stolt över min älskling, hon är stora tjejen nu!

Idag så har vi busat hela dagen. Vi har även passat på att fixa iordning i trädgården, så som att rensa i grönsakslandet och under häcken. Sen så har Viola hjälpt till att laga mat idag. Hon brukar ju vara med, men idag så fick hon göra det mesta själv. Jag var lite nervös när hon skulle röra i pannkakssmeten, men det gick riktigt bra och det hamnade inte så värst mycket på bänken =) Sen så har hon även passat på att leka robot/monster med en kastrull på huvudet...man kan inte klaga på hennes fantasi i varje fall!


Kommentarer

Postat av: Mamma/mormor

Isak (som är här och hälsar på) ville genast leka robot/monster när han såg bilden. Duktig tjej som hjälper till med maten, hoppas det blev gott.

Det kommer att gå så bra med dagis ska ni se.

2011-08-20 @ 20:40:14

Postat av: Anna (din kusin)

Det känns värst för föräldrarna när barnet börjar på dagis. Barnet brukar "gråta" för att föräldrarna ska känna sig skyldiga för att dom lämnar "bort" sitt barn. "Gråten" brukar sluta så fort dörren stängs. Kämpa på och visa Viola att du glad. Du vet ju ändå att hon har det bra under dagen. Det bästa är att du säger hejdå och går iväg fast hon gråter(fast det känns hemskt)om du blir kvar så blir avskedet bara hemskare och långdraget och hon gråter mer bara för att du ska känna dig mer skyldig. Lita på dagistanterna att allt går bra. =) =) =)

2011-08-21 @ 09:43:16

Postat av: Anna

Hon klarar sig fint! Inte sett henne ledsen en enda gång =) Det är klart att hon (och alla andra oxå för den delen) är lite tillbaka i vissa situationer, hon måste ju ta in allt. När det gäller "hej då", så är det bättre att säga hejdå, puss o kram, eller hur man nu gör, och sen bara gå. Avskeden blir smärtsammare ju mer utdragna de är...säger iaf min erfarenhet. Ni fixar det bra! =) Kämpa på!

2011-08-22 @ 21:23:21
URL: http://frokenannamaria.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback