Inskolning på förskolan

2011-08-18 @ 20:29:58
Denna vecka så har det varit inskolning för Viola på förskolan. På andra förskolor så brukar det vara inskolning i ca två veckor, men på Violas förskola så kör de en tre-dagars intensivmetod. I teorin innebär det att fröknarna inte tar barnet ifrån föräldern utan att barnet blir bekväm och själv söker kontakt med dem. Än så länge har väl det gått sådär med kontaktsökandet... 

Första dagen så var hon ganska modig och gick iväg ifrån mig samt kollade på lite nya leksaker och så, men de sista två dagarna så har hon varit som ett plåster på mig. Fast när vi äter och leker ute på gården så går det mycket bättre! Viola har även somnat jättebra i vagnen (för de sover utomhus i sina vagnar) utan att jag varit med. Medans hon har sovit så har jag fått åka hem och när jag kommit tillbaka så har hon varit vaken. Igår så lekte hon med en bondgård när jag kom och idag så blev hon buren utav en av fröknarna. Känns riktigt skönt att hon inte varit rädd eller ledsen när någon annan tagit henne, speciellt efter att ha vaknat på ett nytt ställe.

Fast i morgon så ska jag lämna henne på riktigt för första gången. Känns väldigt läskigt, men den största rädslan är nog för att hon ska bli ledsen (och jag med för den delen). Men jag får helt enkelt stålsätta mig och visa mig stark för Violas skull. Och om det skulle behövas får jag väl gråta en skvätt när jag kommer till bilen ;-) Som tur är så ska hon bara vara där en kort dag 9-14, så tiden går nog fort!

Det är ju ganska krångligt tycker jag att veta vad man ska ha med för kläder till förskolan. Det måste ju både finnas alternativ för varmt, kallt och regning väder. Hemma så tänker man ju inte på hur mycket man tar på henne (det vet man ju bara), men jag blir av någon anledning väldigt osäker på förskolan. Så det blir att jag tittar på vad fröknarna tar på de andra barnen, hahaha. En sak som jag i varje fall är säker på är att jag nu hittat ett par kanonbra vinterkängor till Viola. Köpte dom billigt på blocket, men de är så gott som oanvända, perfekt!


Kommentarer

Postat av: Anna (din kusin)

Kom ihåg att SKRIVA namn i alla kläder och skor och på leksaker om man får ta med egna. Eftersom jag själv jobbar på dagis så vet jag att det är jätteviktigt att det ska vara namn på allt.Man kan inte begära att dagispersonalen ska veta allas kläder(vems som är vems). Hoppas allt går bra =)

2011-08-20 @ 10:14:10

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback