Redan så mycket trots...

2010-11-30 @ 12:41:03

Gårdagen var ganska prövande då Viola visade en helt ny sida av sig själv, den trotsiga sidan! Jag har ju vetat länge att hon är en liten tjej som vet vad hon vill, men att hon på bara några dagar förvandlats till en super bestämd individ kom lite som en chock. Det hela började egentligen vid middagen då Viola insisterade på att få pilla i maten så när jag tog bort tallriken så blev hon rasande. Till slut fick jag ge med mig och låta henne kladda i maten, men när jag sen skulle ge henne blåbärspuré till efterrätt så kände jag att jag var tvungen att hindra henne. Det hela slutade med att hon inte åt mer än några skedar för hon blev så frustrerad.

Sen var det dags för bad då trotset fortsatte. Innan jag ens hann hälla upp vattnet så blev hon så sugen på att bada att hon inte visste vad hon skulle ta sig till. Hon försökte till och med att klättra upp på badbaljan för att komma i fortare. När jag äntligen fick ner henne i vattnet var det inte alla baddjur som var roliga, nej då, det var min tvättlapp som jag skulle ha att skrubba henne i ansiktet med. Det var precis att jag fick rent henne innan hon snodde den och lekte med. Antagligen tyckte hon att vårat badrumsgolv behövde tvättas för hon kastade ur tvättlappen hela tiden så att hela golvet blev dränkt i vatten. När hon hade fått bada så länge att vattnet inte längre kändes varmt så tog jag tvättlappen som inte längre var så intressant och vred ur den, men det skulle jag inte jort, det gjorde Viola jätteledsen. Sen när jag lyfte upp henne ur badet och gav henne trasan igen blev det lite bättre, men när jag sedan hällde av badvattnet så började allt om igen...*suck*

Efter badet var det dags för egenlek och Viola valde då att dra fram gunghästen i sitt rum och ropade på mig tills jag kom och hjälpte henne upp. Sen så slet hon nästan av öronen på den stackars hästen för att trycka på en liten knapp som sitter där för att spela en melodi. Strax efter det så kom pappa hem med en säkerhetsgrind som han monterade upp direkt. Viola tyckte den var väldigt intressant och lärde sig direkt att dra sig upp till knästående genom att hålla i gallret. Kvällen avslutades sen med mys framför TV:n med en ganska nöjd dotter.

Måste ändå säga att ha ett barn med temperament är bra underbart även om det stundtals kan vara ganska prövande, tänk bara vad mycket krydda man får i vardagen!!


Kommentarer

Postat av: Mamma/mormor

Undrar vem hon brås på. ;-)

2010-12-01 @ 19:00:23

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback