Kyckling med äpple och basilika

2010-11-15 @ 21:44:51

Idag lagade jag ytterliggare en ny maträtt till Viola, nämligen kyckling med äpple och basilika;

2dl vatten
1/2 dl grädde
2 äpplen
1 stor morot
1/2 gul lök
1/2 vitlöksklyfta
100g kycklig
vitpeppar
basilika
2dl kokt couscous

Hackar lök och vitlök och fräser detta mjukt i lite olja utan att det tar färg. Tillsätter sedan hackad morot och äpple samt all vätska och kryddar med vitpeppar och basilika, låter detta koka under lock i 10 minuter. Sedan tillsätter jag kycklingkött som jag hackat noga och detta får koka i 5 minuter till. Gör undertiden couscous som jag kokar i vatten smaksatt med citronskal. När grytan är klar blandar jag i couscousen och mixar till lagom konsistens. 



Annars så har dagen gått i vattnets tecken... Viola har lekt med katternas vattenskål, med mina skalade potatisar i kastrullen och med tvättlappen i badbaljan. Hon har även pratat och skrattat åt sig själv genom spegeln.




Sen så var det första gången hon fick lagad mat två gånger på en dag. Jag bytte alltså ut hennes grötmål vid klockan fem till middag istället. Idag så fuskade jag lite och köpte en färdig burk med Sempers ekologiska lasagne, som jag vet att hon gillar. Men gissa om jag blev förvånad när hon börjar illtjuta så fort hon kände doften av mat istället för gröt. Hon blev så besviken för hon älskar verkligen gröt och brukar äta en extremt stor portion varje kväll. Efter en del protestgråt från Violas sida så fick jag i henne en halv burk (vilket var väldigt bra för att vara Viola), sen så gjorde jag en miniportion gröt som hon också musmade i sig och blev glad och nöjd igen.



Innan kvällen var slut så passade vi på att mysa lite i sängen och bädda ner oss i täcket.





Här kommer också en liten bild på Violas farsdagpresent till sin pappa


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback