Grönsak- och kycklinggryta

2010-11-04 @ 15:05:23

Testade ett nytt recept idag. Tanken var att jag skulle ha couscous till, men efter att ha rotat igenom hela skafferiet så insåg jag att det var slut, så det fick bli ris istället.

1/4 dl ris
3 msk kycklingfilé
2 msk purjolök
1 palsternacka
liten bit rotselleri
1/2 dl majs
tomatpuré
rosmarin
persilja
vitpeppar

Kokar ris enligt instruktioner på paketet i en separat kastrull. Steker purjolök och rosmarin i olja utan att det tar färg. Tillsätter sedan alla rotfruker, tomatpurén, vitpeppar och vatten så att det precis täcker rotfrukterna. Låter koka under lock i ca 10 minuter, sedan tillsätts den frysta majsen och kyckingfilén som är hackad i små bitar. Låter allt koka i ytterliggare 5 minuter. När allt kokats mjukt tillsätts lite persilja och maten mixas till önskad konsistens. Blandar sedan i det kokta riset innan servering.



Viola åt nästan hela sin portion, men på slutet fick jag ta hjälp av en majskrok för att lura i henne lite till då hennes humör sviktade. Sen så tror jag att hon har lite svårt för ris, det gör ju gärna maten lite stabbig. Banan-apelsin-äpple efterrätten gick i varje fall ner utan problem.


Efter maten gick vi igenom dagens post. Konstigt nog hittade Viola burken med kolakakor som hennes pappa dumt nog låtit henne lukta på flera dagar vilket antagligen gjort henne sugen. Innan jag hann reagera så hade hon tagit en kaka och börjat suga på den... Efter att ha tagit bort kakorna flera gånger så fotsatte hon att envisas att ta dem så det slutade med att jag fick äta upp dem istället  =)


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback