1:a advent

2010-11-28 @ 21:31:41

Idag har vi haft en riktig trevlig dag med familjemys och julbak. Eftersom vi har tänkt att göra väldigt mycket julgrejer i år så börjar vi tidigt med julbaket. På förmiddagen så bakade vi lussebullar. Gjorde efter ett recept som jag aldrig testat tidigare och jag blev väl sådär nöjd med dom. Fast Joacim tyckte de var goda och det är ju huvudsaken. Viola tog sig friheten att smaka på degen (och vi hindrade henne inte) och den verkade hon tycka var riktigt god, mycket beroende av allt socker som var i denkan jag tänka mig. Vi hjälptes åt att rulla lussebullar, men Joacim gav upp efter sin första plåt då hans bullar blev ganska fula, enligt honom själv.






På kvällen efter att jag kommit hem från gymmet så var det dags för pepparkaksbak. Tyvärr hade Viola blivit väldigt trött så själva mysfaktorn försvann lite eftersom hon var ganska grinig och vi fick skynda oss att baka klart. Trots trötthet så ville Viola också vara med och trycka ut kakorna med formar, men det var ganska svårt för henne, så det blev att hon misshandlade de pepparkasrenar som vi redan hade gjort. Tror det blev fem plåtar pepparkakor tillslut och de smakade väldigt gott, det tyckte Viola också som fick första smakbiten.






Nu när dottern sover och lugnet lagt sig så har jag och mannen avnjutigt en kopp glögg och var sin lussebulle och några pepparkakor. Det är så skönt att bara njuta av kvällen och vara nöjd med att man hunnit med så mycket. Nästa helg ska vi baka mjuk pepparkaka och en speciell daimgodis som Joacim hittat ett recept på.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback